PENJARA & ISRAK MIKRAJ : KEMBARA MENUJU TUHAN
Apabila disebut tentang penjara, pasti terlintas di minda satu tempat yang suram dan menakutkan. Ia bukan sekadar ruang bertembok dan bertirai besi, tetapi juga simbolik kepada jiwa yang terkurung, terhimpit oleh dosa, kesalahan dan penyesalan. Penjara fizikal mungkin memisahkan manusia daripada dunia luar, tetapi penjara jiwa memisahkan manusia daripada ketenangan batin.
Di balik rasa takut, resah, dan kesedihan itu, ada peluang untuk satu perjalanan yang jauh lebih besar. Ia bukan perjalanan keluar dari penjara fizikal, tetapi perjalanan menuju Tuhan. Untuk seseorang yang benar-benar kembali kepada Allah, setiap airmata taubat yang tumpah menjadi saksi ikhlasnya jiwa yang merintih. Perjalanan ini bukan mudah, ia penuh liku, penuh kejujuran, dan memerlukan ketabahan untuk benar-benar menyerahkan diri kepada Yang Maha Esa. Tetapi apabila penyerahan itu dilakukan dengan hati yang suci, keajaiban berlaku, jiwa yang dulunya gelisah kini dilimpahi ketenangan.
Israk Mikraj: Pengubat Jiwa Rasulullah
Jika direnung kembali kisah Israk Mikraj, perjalanan Rasulullah SAW juga lahir daripada jiwa yang terluka. Ketika itu, Baginda melalui satu tahun penuh kesedihan, dikenali sebagai ‘Aamul Huzn - tahun dukacita. Dua insan yang paling Baginda kasihi, Khadijah RA dan Abu Talib, telah pergi meninggalkan dunia. Khadijah, isteri tercinta yang menjadi pendukung utamanya dalam dakwah, dan Abu Talib, bapa saudara yang melindunginya daripada ancaman Quraisy. Kehilangan ini amat besar, menjadikan Baginda seolah-olah berdiri keseorangan di tengah gelombang cabaran.
Allah Maha Mengetahui keresahan jiwa Rasulullah. Dalam kesedihan dan keletihan Baginda, Allah memanggil Baginda untuk satu perjalanan agung, Israk Mikraj. Dalam kegelapan malam, Baginda diangkat dari bumi, menempuh dimensi yang tiada had, bertemu para nabi, menyaksikan tanda-tanda kebesaran Allah, dan mendekati Tuhan dengan cara yang tiada makhluk lain pernah alami. Israk Mikraj adalah satu bentuk terapi ilahi, yang bukan hanya mengubat hati Rasulullah, tetapi juga menanam kekuatan baru untuk terus berdakwah.
Persamaan dan Perbezaan Perjalanan Jiwa dan Israk Mikraj
Jika diperhatikan, perjalanan jiwa seorang pendosa yang ingin kembali kepada Allah mempunyai persamaan dengan perjalanan Israk Mikraj Rasulullah:
1. Bermula dengan Kesedihan dan Kekosongan Jiwa
Kedua-dua perjalanan lahir daripada jiwa yang kehilangan sesuatu. Bagi pendosa, kesedihan itu berpunca daripada dosa yang menghimpit jiwa, manakala bagi Rasulullah, ia berpunca daripada kehilangan insan tersayang dan tekanan dakwah yang dihadapi.
2. Memerlukan Keikhlasan dan Penyerahan Diri
Untuk kembali kepada Allah, seorang pendosa perlu menyerahkan dirinya dengan taubat yang tulus. Begitu juga dengan Israk Mikraj, perjalanan Rasulullah adalah lambang penyerahan mutlak kepada Allah, melepaskan duniawi untuk mendekati yang Maha Esa.
3. Hasilnya adalah Ketenangan dan Kebahagiaan
Bagi pendosa, keinsafan yang tulus menghadirkan ketenangan jiwa, manakala bagi Rasulullah, Israk Mikraj memberikan Baginda kekuatan spiritual untuk menghadapi cabaran dakwah dengan penuh keyakinan.
Namun, perbezaan terbesar adalah pada sifat perjalanan itu sendiri. Perjalanan jiwa seorang pendosa sering kali panjang dan penuh liku. Ia memerlukan usaha dan masa untuk membebaskan diri daripada belenggu dosa. Tetapi Israk Mikraj adalah satu mukjizat yang berlaku sekelip mata, perjalanan yang Allah anugerahkan khusus kepada kekasih-Nya, Rasulullah SAW, tanpa sebarang syarat atau usaha dari Baginda sendiri.
Kedua-dua perjalanan ini mengajar kita satu hakikat yang sama: TIADA BEBAN JIWA YANG TIDAK MAMPU DIRINGANKAN JIKA KITA BENAR-BENAR KEMBALI KEPADA ALLAH. Sama ada kita seorang pendosa yang mencari cahaya, atau seorang insan yang terluka mencari kekuatan, kuncinya adalah mendekati Tuhan. Perjalanan mungkin berbeza, tetapi destinasi akhir tetap sama, ketenangan abadi di bawah naungan rahmat-Nya.



Comments
Post a Comment