KITA BELUM MERDEKA!

Dalam suasana pagi yang tenang di stesen MRT, aku duduk di sebelah seorang pakcik yang tampak berusia dan berpengalaman. Wajahnya berkerut penuh sejarah, dan matanya memancarkan sinar kebijaksanaan yang mendalam. Kami sedang menunggu MRT dan suasana di sekeliling kami dipenuhi dengan keheningan pagi.

Tiba-tiba, pakcik itu memecah kesunyian dengan kata-katanya yang mengejutkan, “Kita belum merdeka!”

Aku menoleh kepadanya dengan terkejut, “Bukankah kita sudah merdeka sejak 67 tahun yang lalu? Apa maksud pakcik?”

Pakcik itu memandangku dengan pandangan yang dalam dan penuh makna. “Kamu pasti kita sudah merdeka? Kamu tahu apa maksud kemerdekaan?”

Aku sedikit terkejut dengan pertanyaan tersebut, tapi aku cuba menjawab dengan yakin, “Bebas dari penjajahan, maka merdekalah kita. Begitu kan?”

Pakcik itu menggelengkan kepala perlahan, seperti seorang guru yang ingin mengajarkan pelajaran penting. “Itu cerita dalam buku sejarah. Hakikat sebenarnya, kita belum merdeka.”

Kata-katanya membuat aku tertanya-tanya. Apa yang dia maksudkan dengan ‘belum merdeka’? Adakah buku sejarah yang kami pelajari semasa di sekolah mempunyai kesilapan? Atau adakah ada sesuatu yang lebih mendalam yang kami tidak sedari? Aku merasakan ada sesuatu yang lebih besar di sebalik kenyataan pakcik itu. 

“Maksud pakcik?” tanyaku dengan penuh minat, “Adakah kita masih terjajah?”

“Kamu tahu apa maksud dijajah?” tanyanya.

Aku menggelengkan kepala, tidak pasti apa yang dimaksudkan. 

“Tidak tahu,” jawabku ringkas.

“Dijajah bermakna kamu terikat dengan segala peraturan, terkongkong dan dikongkong. Kamu hanya mampu turut tanpa banyak bantahan. Kamu tidak bebas; kamu terikat dengan aturan yang telah ditetapkan oleh orang yang menjajah kamu.” Pakcik itu menerangkan dengan jelas dan tegas.

Aku mula memikirkan tentang apa yang dikatakannya. “Ok, sama keadaannya ketika sebelum kita merdeka, selepas kemerdekaan tidak lagi kan?”

Pakcik itu memandangku dengan senyuman. “Itu sangkaan kamu. Sebenarnya, kita masih terjajah oleh segala aturan dan peraturan Tuhan. Kemerdekaan yang hakiki adalah ketika kamu masuk ke syurga, setelah menjalani kehidupan yang penuh kepatuhan, ketaatan dengan amal kebajikan yang dilaksanakan ketika di dunia.”

Pakcik itu berhenti sejenak, membiarkan kata-katanya meresap ke dalam fikiranku. Aku merasa seolah-olah sebuah lampu suluh telah dinyalakan dalam gelapnya pemahamanku. Jadi, kebebasan sebenar bukan hanya tentang bebas dari penjajahan fizikal, tetapi tentang kebebasan dari segala belenggu spiritual dan moral yang membatasi jiwa manusia.

Ketika MRT akhirnya tiba, pakcik itu berdiri, dan aku melihatnya dengan rasa hormat yang mendalam. Aku tahu bahawa perjalanan pemahaman ini telah membuka pintu baru dalam hatiku. Dengan setiap langkah pakcik itu menuju ke dalam MRT, aku sedar bahawa perjalanan menuju kemerdekaan sejati adalah perjalanan yang memerlukan refleksi dan kesungguhan untuk merdeka tidak hanya dari penjajahan, tetapi juga dari belenggu nafsu dalam diri kita sendiri.

SELAMAT HARI KEMERDEKAAN!



Comments

Popular Posts